روابط عمومی

وبلاگ تخصصي روابط عمومي

پاسخ به مهمترین سوالات در مورد یارانه ها

 در صورت تغییرات در اطلاعات خانوار اعم از فوت یکی از افراد خانواده، تولد فرزند . یا ازدواج برای اعلام تغییرات در اطلاعات اقتصادی خانوار چه باید کرد؟

تغییرات شناسنامه ای ایجاد شده در فرم اطلاعات اقتصادی خانوار بصورت خودکار با استعلام از سازمان ثبت احوال توسط مرکز آمار ایران اعمال می گردد.

•در صورت فوت سرپرست خانوار و یا تشکیل خانوار جدید چگونه می توان شماره حساب را در سیستم ثبت کرد ؟

پس از اصلاح خودکار اطلاعات اقتصادی خانوار توسط مرکز آمار ایران، این دسته افراد می‌توانند در مهلت‌هایی که اعلام عمومی می‌گردد به سامانه مراجعه و شماره حساب خود را ثبت نمایند.

•سرپرست خانوار به سامانه برای ثبت شماره حساب مراجعه می کند ، سامانه برای وی شماره حساب ثبت و تائید شده ای را با اعلام ۴ رقم آخر شماره حساب (کارت) نمایش می‌دهد در صورتی که وی چنین حسابی با این شماره و یا در این بانک ندارد، در اینصورت چه باید کرد؟

در صورت مواجه به این موارد ،‌به نزدیکترین شعبه بانک اعلام شده مراجعه و موارد را از آنها پیگیری نمایند.

1.ایا امکان تغییر حساب  در سیستم  وجود دارد؟

در حال حاضر امکان تغییر حساب تائید شده وجود ندارد. در مراحل بعد این امکان فراهم خواهد شد.

2.چرا شماره حساب در سایت مورد تائید قرار گرفته اما به این حساب علی رغم واریز یارانه  برای استان محل سکونت  هیچ مبلغی واریز نشده است؟

واریز یارانه براساس استان محل تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار می باشد . کلیه استان‌ها به تدریج واریز خواهد شد.

3.چرا تولد های جدید در سیستم ثبت نشده و پرداخت یارانه ها با همان بعد خانوار قبلی  انجام شده‌است؟

یارانه اطلاعات تولد و فوت تا پایان شهریور ماه ۱۳۸۹ از سازمان ثبت احوال دریافت شده است.

4.آیا حق برداشت از مبلغ واریزی وجود دارد ؟

پس از اعلام سازمان هدفمند کردن یارانه ‌ها ،‌امکان برداشت وجود خواهد داشت.

5.چرا مبلغ واریزی برای افراد خانوار ۷ نفر ه یا ۸ نفره یا بیشتر برای بعد خانوار برابر با ۶ واریز شده است؟

بر اساس تصمیم کارگروه تحول اقتصادی ، یارانه به خانوار تا ۶ نفر پرداخت می‌شود.

6.در صورت تغییر شماره سریال شناسنامه چه باید کرد ؟

در صورت تعویض شناسنامه به هر علتی از شماره سریال شناسنامه جدید استفاده نمائید.

7.اگر فردی در استان A اقدام به تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی کرده باشد و در حال حاضر در استان B ساکن باشد، جهت افتتاح حساب چگونه باید اقدام کند؟

این دسته از افراد بایستی هنگامی‌که استان A (استانی که در سال ۱۳۸۷ اقدام به تکمیل فرم اقتصاد خانوار خود کرده‌اند) جهت ثبت‌نام در سامانه معرفی گردید اقدام به ثبت حساب خود نمایند.

1.افرادی که کد ملی آنها توسط سامانه شناسایی نشده‌ باشدو یا با پیغام” کدملی شما هنوز از مرکز امار اعلام نشده است ” روبرو ‌شوند چه‌ باید بکنند؟

اطلاعات کلیه افرادی که اقدام به تکمیل فرم های اطلاعات اقتصادی خانوار در سال ۸۹،۸۷ نموده اند، در حال حاضر در وزارت رفاه موجود است. در صورت مشاهده چنین پیغامی، از مرکز آمار ایران پیگیری شود.

2.برای اعلام شماره حساب سرپرست خانوار به سایت مراجعه کردیم و با شماره حساب و شماره کارتی مواجه شدیم که متعلق به سرپرست نیست و ما آن را به سایت مذکور اعلام نکرده ایم.برای تغییر شماره حساب چه باید کرد؟

در صورت مواجه با اطلاعاتی مغایر با اطلاعات هویتی خود و یا اطلاعات حساب خود پس از اطمینان از صحت آن با شماره ۹۰۰۹۰۰۰۰۱۷ تماس حاصل فرمائید.

3.شماره حساب اشتباه وارد شده است و از طرف بانک هم شماره حساب تایید شده است و با وارد کردن شماره ملی و سریال شناسنامه پیغام می دهد که” شما قبلا حساب خود را اعلام و تایید کرده اید”. برای این مورد چه باید کرد؟

با شماره ۰۰۱۷-۹۰۰-۹۰۰ بدون نیاز به پیش شماره از طریق تلفن ثابت یا شماره ۴۸۰۳۱۲۲۲-۰۲۱ از طریق تلفن ثابت و همراه تماس بگیرید و کد ملی و نام بانک و شماره حساب اشتباه خود را اعلام کنید تا اصلاح گردد.

4.چه شماره حسابی را می‌بایست در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت نمود؟

در مرحله وارد کردن شماره حساب و انتخاب بانک مربوطه، امکان انتخاب شماره حساب فقط از بانک‌هایی مقدور می‌باشد که سرپرست خانوار در آن بانک‌ها دارای شماره حساب‌های منتهی به سال ۱۳۸۸ و ماقبل باشند و توسط سامانه شناسایی شده است، لذا در صورت داشتن چنین حساب‌هایی از اعلام شماره حساب جدید در سامانه خودداری فرمایید در غیر این‌صورت بایستی اقدام به افتتاح حساب جدید نموده و در سامانه ثبت‌نام نمایند.

5.در صفحه ی اول به طور صحیح و کامل تمام فیلدها را پر میکنم اما پس از تایید باز به همان صفحه باز میگردد. مشکل چیست؟

احتمالاً تاریخ یا ساعت کامپیوتر شما اشتباه است. درصورتی که نتوانستید وارد سایت شوید از مرورگر دیگری استفاده کنید.

6.با ورود کد ملی و شماره سریال شناسنامه من مرتبا به خطای The requested URL could not be retrieved برخورد می کنم. علت چیست؟

در صورت مواجه شدن با خطای The requested URL could not be retrieved ، اتصال اینترنت خود را بررسی نموده پس از اطمینان ، کمی صبر نموده مجددا امتحان نمائید.

7.در صورتی‌که سرپرست خانوار به دلایلی از جمله زندانی بودن نتواند شخصاً به بانک مراجعه کرده و برای ثبت در سامانه حساب افتتاح نماید چه‌کاری باید انجام دهد؟

در صورتی‌که سرپرست خانوار دارای شماره حساب قدیمی (منتهی به سال ۱۳۸۸ و ماقبل آن) باشد،‌ می‌توانید در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نمایید،‌ در غیر این‌صورت سرپرست خانوار می‌تواند با دادن وکالت به شخص دیگری‌، توسط ایشان اقدام به افتتاح حساب نموده و سپس در سامانه ثبت‌نام نماید.

8.کسانی که صاحب فرزند شده‌اند یا به هر دلیلی تعداد افراد خانوار آن‌ها تغییر یافته است و یا در صورت بروز هرگونه تغییری در فرم اقتصاد خانوار چگونه بایستی اعلام شود؟

این دسته از افراد پس از فراخوان استان مورد نظر از سوی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی برای ثبت حساب‌های بانکی خود بایستی در سامانه اعلام حساب خانوار ثبت‌نام نموده و  اطلاعات فرم اقتصادی خانوار به صورت خودکار توسط مرکز آمار ایران اصلاح  می گردد.

9.کسی که در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آیا زمانی برای اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاریخ آن چه موقع است؟

اگر حساب اشتباه باشد، پس از بررسی حساب توسط بانک، مشخص شده و شما می توانید بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار، حساب خود را اعلام نمایید.

10.از کجا باید فهمید که شماره حساب اعلام شده مورد تایید واقع شده است؟

بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملی و کد پنج رقمی، نتیجه بررسی حساب، به شما اعلام می شود.

11.نشانی سایت اعلام حساب خانوار و اصلاح حساب تایید نشده چیست؟

www.refahi.ir

12.آیا میتوان حساب قرض الحسنه نیز اعلام نمود؟

بلی. حساب های قرض الحسنه، کوتاه مدت و جاری قابل قبول می باشد.

13.ملاک تایید حساب چیست؟آیا حساب حتما باید متعلق به سرپرست باشد؟

تایید حساب توسط بانک مربوطه انجام می شود و فقط باید متعلق به سرپرست خانوار باشد.

14.مهلت ثبت مجدد شماره حساب جدید تا چه تاریخی می باشد؟

بهتر است در اولین فرصت حساب خود را اعلام نمایید.

15.از کجا باید فهمید که شماره حساب اعلام شده مورد تایید واقع شده است؟

بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملی و سایر اطلاعات خواسته شده، نتیجه بررسی حساب، به شما اعلام می شود.

16.چرا وقتی شماره ملی و کد پنج رقمی را وارد می کنیم سیستم قبول نمی کند،و مجددا همان صفحه ابتدای سایت ظاهر می شودو دوباره شماره ملی وکد پنج رقمی را می خواهد؟

این مشکل مربوط به تنظیمات مرورگر شمامی باشد. پیشنهاد می شود از IE 7.0 به بالا یا از Firefox استفاده نمایید.

17.کد ملی راکه وارد می کنم قبول نمیکند:(کد ملی وارد شده در اطلاعات استانهای اعلام شده موجود نیست)چه کنم؟

در هر مرحله افرادی که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را فقط در استان های اعلام شده امکان ثبت حساب را دارند. سایر افراد در مراحل بعد که به زودی اعلام می شود می توانند حساب خود را اعلام کنند.

18.چرا با اینکه شماره حساب شخص درست می باشد ولی مورد تایید قرار نگرفته است؟

تایید مشخصات حساب توسط بانک ها و عمدتا بر اساس کد ملی انجام می شود. در مورد حساب های قدیمی و بدون کد ملی، شناسایی وتایید حساب دشوار است. افرادی که حساب قدیمی دارند بهتر است با مراجعه به بانک، اطلاعات حساب را اصلاح کنند و یا حساب دیگری افتتاح نمایند.

19.آیا شماره حساب ثبت و تایید شده سرپرست خانوار قابل تغییر می باشد؟

در حال حاضر امکان تغییر حساب وجود ندارد. اما در مراحل بعد امکان تغییر حساب ایجاد خواهد شد.

20.نام بانک را اشتباه وارد کرده ام چکار باید بکنم؟

وقتی نام بانک اشتباه باشد، حساب توسط بانک تایید نمی شود و شمامی توانید حساب دیگری را اعلام نمایید.

21.سایت اعلام شماره حساب راعنوان نمایید؟

سایت اعلام حساب Refahi.ir است و اعلام حساب برای اولین بار یا اعلام حساب مجدد برای کسانیکه حساب آنها تایید نشده است در همین سایت انجام می شود.

22.امروز ۱۴ خرداد چرا سایت اعلام حساب همچنان غیر فعال می باشد. مگر نه اینکه سیزدهم اعلام کرده بودید ۱۴ خرداد نتایج بررسی حساب ها اعلام میشود؟

از تاخیر پیش آمده عذر خواهی می کنیم. مشکل فنی است که به زودی رفع می شود.

23.باسلام ایا شماره حساب جاری مورد قبول می باشد؟

طبق توافق با بانک ها، حساب های قرض الحسنه، سپرده کوتاه مدت و جاری قابل قبول است.

24.در مورد کسانی که در مهلت مقرر موفق به ثبت نام در سامانه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها نشده اند برای ثبت نام باید چه کاری انجام دهند؟

جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار مربوط به مرکز آمار است. می توانید به سایت این سازمان amar.org.ir مراجعه نمایید.

25.کسانی که موفق به اعلام شماره حساب خود نشده اند ایا این فرصت تمدید میشود؟

این افراد می توانند در مراحل بعد حساب خود را اعلام کنند.

26.خواهشمند است تاریخ دقیق ثبت شماره حساب بانکی جهت سایراستان ها را اعلام بفرمایید

به زودی برنامه زمان بندی برای مراجعه و اعلام حساب سایر استان ها از طریق وزارت رفاه اعلام می شود.

27.اگر به موبایل smsزده شود و سرپرست در ان زمان به طور اتفاقی sms را نخوانده پاک کند چه پیش می اید ایا دوباره sms میزنید؟

اعلام وضعیت حساب شما از طریق sms تنها برای راحتی شما میباشد تا نیازی به مراجعه به سایت نباشد. در هر صورت شما می توانید با مراجعه به سایت، وضعیت حساب اعلام شده را دریافت کنید.

28.ملاک شما برای ورود درست شماره حساب اسم سرپرست خانوار هست یا شماره حساب به نام هر کسی باشه قبول است؟ دوم اینکه اگر بر فرض من یک شماره حساب رو اشتباه وارد کردم و از شانس بد شماره حساب یک نفر دیگه از آب در اومد اون وقت باید چکار کنم؟

کنترل و تایید شماره حساب و مطابقت آن با هویت سرپرست خانوار به عهده بانک است. کسانی که حساب خود را اشتباه وارد کرده اند می توانند در مراحل بعد به سایت مراجعه و حساب درست را اعلام کنند.

29.واریز یارانه چه زمان انجام می شود و آیا در استان ها متفاوت است؟

واریز یارانه نقدی پس از تکمیل اعلام حساب سرپرست خانوار در تمام استان ها و با تصمیم هیئت دولت انجام خواهد شد.

30.برای گرفتن تائید نهایی شماره حساب باید به کدام سایت مراجعه کنم؟

سایت اعلام حساب خانوار به زودی فعال خواهدشد و با مراجعه به این سایت، وضعیت حساب به شما اعلام می شود.

31.کسی که شماره حساب را اشتباه وارد کرده باشد باید چه مراحلی را انجام دهد؟

حساب های اعلام شده توسط بانک بررسی شده و تایید یا رد می شود. حسابی که اشتباه وارد شده است توسط بانک تایید نمی شود و شما میـتوانید با مراجعه به سایت اعلام حساب خانوار حساب دیگری را اعلام نمایید.

32.ما که جزو سه استان آزمایشی می باشیم و تا کنون موفق به اعلام شماره حساب نگردیده ایم باید چکار کرد؟

کسانی که در مرحله اجرای آزمایشی موفق به اعلام حساب خود نشده اند می توانند در مرحله بعد همراه با سایر استان ها، حساب خود را اعلام نمایند.

33.چرا سایت اعلام حساب خانوار فعال نیست؟

مشخصات حساب های دریافت شده از مردم در حال بررسی است و جهت اعلام وضعیت حساب ها و اصلاح اشتباهات، سایت به زودی فعال خواهدشد.

34.چگونه بعد ۱۰روز بدانیم شماره حساب ما، مورد قبول قرار گرفت؟

در صورتیکه شماره تلفن همراه را در فرم اعلام حساب اعلام کرده اید به شما پیامک داده خواهد شد. در غیر این صورت، به سایت اعلام حساب خانوار مراجعه نمایید.

35.بعضی از شماره حساب های بانکی را که وارد سایت می نمودند به آنها اعلام می شد که برای این شماره حساب ۱۰ روز دیگر خبر بگیرید.مفهوم این متن چه چیزی بوده است.

مشخصات حساب اعلام شده توسط بانک مربوطه بررسی می شود. تایید حساب یا عدم تایید، توسط پیامک اعلام می شود یا در مراجعه بعدی به سایت به شما اعلام خواهد شد.

36.در صورتیکه پس از تکمیل فرم اطلاعات اقتصادی، سرپرست خانوار فوت کرده باشد چه باید کرد؟

برای اصلاح اطلاعات خانوار، منتظر اعلام مرکز آمار باشید.

37.آیا خانوارهای ساکن سایر استان ها میتـوانند در طرح آزمایشی شرکت کنند؟

خیر. طرح آزمایشی صرفا برای خانوارهای ساکن استان های مربوطه می باشد.

38.کدام دسته از خانوارها می توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند؟

خانوارهایی که در سال ۱۳۸۷در سه استان گیلان ،ایلام وخراسان شمالی فرم اقتصادی خانوار را تکمیل نموده اند می توانند به سایت مراجعه کنند.

39.آیا خانوارهایی که در استان های دیگر ثبت نام نموده اند واکنون دراین سه استان زندگی می کنند می توانند شماره حساب اعلام کنند؟

خیر.

40.آیا خانوارهای سه استان پایلوت که در سال ۱۳۸۷ثبت نام کرده اند واکنون در سایر استانها بصورت مسافر بسر می برند ویا ساکن استانهای دیگر هستند می توانند وارد سایت شوند؟

این خانوارها از هر جای کشور می توانند وارد سایت شوند.

41.کدام بانک ها مد نظر است؟

همه بانک های دولتی وخصوصی به انتخاب متقاضی.

42.چه نوع حسابی مد نظر است؟

حساب بانکی متمرکزوترجیحا حسابهایی که دارای کارت بانکی هستند وخانوار می تواند از طریق سیستم خودپرداز نسبت به دریافت وجه اقدام نماید.

43.خانوارهایی که کد رهگیری را گم کرده اند چه کنند؟

در این مرحله هیچ نیازی به کد رهگیری نیست .

44.آیا ثبت شماره حساب شامل حال خانوارهایی که اکنون درسایت مرکز آمارایران ثبت نام می کنند می شود یا خیر؟

خیر فقط خانوارهایی که در سال ۱۳۸۷ثبت نام کرده اند در مرحله پایلوت شرکت می کنند.

45.اگر خانواری موفق نشود در این یک هفته شماره حساب خودرا وارد سایت نماید چه کند؟

این یک طرح آزمایشی است ودر زمانی که طرح بصورت سراسری برای همه استانها اجرا می شود می تواند شماره حساب خود را وارد سایت وزارت رفاه نماید.

46.خانوار فرم را در سال ۱۳۸۷تکمیل کرده اکنون کدملی وشماره حساب خودرا که وارد می کند سیستم نمی پذیرد؟

این ها افرادی هستند که سیستم بانکی شماره حساب آنهارا به وزارت رفاه ارسال نکرده است این دسته از افراد باید مجددا فقط شماره حساب وشماره تلفن همراه خودرا وارد نمایند تا از طرف وزارت رفاه پیگیری شود. افرادی که جدید شماره حساب باز کرده اند ویا می کنند نیز با همین مورد روبرو می شوند. روش کار مانند فوق است بااین تفاوت که شماره حساب را لازم است ۲باروارد کنند وشماره تلفن همراه خودرانیز اعلام نمایند.

47.سرپرست خانوار در سال ۱۳۸۷فرم تکمیل نموده اما در این فاصله فوت نموده است آیا می توانند شماره حساب ایشان را وارد سایت نمایند؟

خیر.

48.در فاصله سال ۱۳۸۷تا کنون برتعداد اعضای خانواربه هر علتی افزوده شده است آیا سرپرست خانوار می تواند شماره حساب را وارد کند ؟

بلی

49.در فاصله سال ۱۳۸۷تا کنون فرزندم ازدواج کرده وخانوار مستقل دارد اما در ان زمان اسم او در خانوار من ثبت شده است چه کنم؟

شماره حساب خودرا وارد کنید. بعدا موارد اصلاح خواهد شد.

50.آیا سیستم حساب مشترک را قبول می کند؟

خیر.

51.خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد دارای حساب کارتی هستند آیا می توانند همان شماره حساب را اعلام نمایند ؟

بلی.

52.حساب غیر متمرکز راتعریف کنید.

حسابی است که مشتری وابسته به شعبه بوده وبرای انجام اموربانکی حتما باید به شعبه ای که حساب در آن افتتاح کرده مراجعه نماید.

53.حساب متمرکز چیست؟

حسابی است که مشتری نیازی به مراجعه به شعبه ای که حساب رادرآن افتتاح نموده است ندارد ودرهرشعبه ای ازبانک می تواند کلیه اموربانکی راانجام دهد مانند سیبا در بانک ملی وسپهر در بانک صادرات.

54.آیا پس از اعلام شماره حساب در طرح آزمایشی یارانه به حساب متقاضی واریز می گردد؟

خیر. واریز به حساب پس از اجرای طرح در سراسر کشور، انجام خواهد شد.

55.چه مدت پس از اعلام شماره یارانه به حساب متقاضی واریز می شود؟

کارگروه تحول اقتصادی مصوب واعلام می کند.

56.چرا در پاره ای از مواقع بعد از ثبت اطلاعات حساب وتایید رسید قبول حساب نمی دهد؟

فرد باردیگر به سایت مراجعه کند واطلاعات خودرا وارد نماید اگر پیام داده شد که اطلاعات شما ثبت شده است که موردی ندارد در غیر این صورت مجددا اطلاعات خودرا وارد نماید.

57.اگرکسی ازاعضای خانوار شماره حساب داشته باشد ولی خود سرپرست شماره حسابی نداشته باشد می تواند شماره حساب فردی را که شماره حساب دارد وارد کند ؟

خیر حتما باید شماره حساب سرپرست خانواروارد شود.

58.فردی که شماره حساب ندارد ،تکلیف چیست ؟

به یکی از بانک های دولتی یا خصوصی برای افتتاح حساب مراجعه نمایدو حساب متمرکز افتتاح کند.

59.علت اینکه بانک مربوطه شماره حساب بنده را تایید نکرده چیست؟

تشخیص و تایید حساب به عهده بانک مربوطه است. تایید نشدن حساب ممکن است به دلیل قدیمی بودن حساب و نداشتن کد ملی باشد.

60.آیا می توان حساب خواهر یا همسر را معرفی کرد؟

خیر. در حال حاضر تنها حساب سرپرست خانوار قابل قبول است.

61.هنگام وارد کردن شماره حساب؛ شماره تلفن همراه را اشتباه وارد کردم حالا برای اصلاح آن چه کار کنم؟

اصلاح شماره تلفن همراه امکان پذیر نیست. شما می توانید با مراجعه به سایت اعلام حساب خانوار از وضعیت حساب خود مطلع شوید.

62.کسی که در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آیا زمانی برای اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاریخ آن چه موقع است؟

اگر حساب اشتباه باشد، پس از بررسی حساب توسط بانک، مشخص شده و شما می توانید بامراجعه به سایت اعلام حساب خانوار، حساب خود را اعلام نمایید

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم آبان 1389ساعت 8:28  توسط   |